Společnost učitelů českého jazyka a literatury nás oslovila s prosbou o šíření a podporu petice k podobě maturity z Českého jazyka a literatury.
Pokud chcete petici podpořit i Vy, můžete tak učinit zde. V případě dotazů či podpory se obracejte na Lenku Dohnalovou (Mlynářovou).
Text si můžete přečíst níže (původní soubor ke stažení zde):
„V letošním roce je opět za pochodu měněn model maturity z ČJL, konkrétně ústní zkoušení. Jeho realizace už nás stála hodně sil i času. Zde jsou naše připomínky ke všem třem částem zkoušky:
1. DIDAKTICKÉ TESTY se po počátečních nedostatcích (mnoho pojmů, nejednoznačné otázky) zlepšují. Jsou jedinou částí zkoušky, která je objektivně a celostátně měřitelná. Vyhovuje nám jedna úroveň testů.
2. SLOHOVÉ PRÁCE – rozhodně nesouhlasíme s návratem centrálního opravování. Způsob hodnocení je do velké míry založen na subjektivních kritériích ave školní praxi sporné teorii funkčních stylů.
3. Systém ÚSTNÍHO ZKOUŠENÍ jsme kritizovali od začátku – rozbor díla se student může z velké části naučit nazpaměť, výroba i přepracovávání listů představují pro učitele velikou zátěž.
V souvislosti s letošní inovací ústního zkoušení (e-learning 2014/15 – někteří učitelé se proškolí dva měsíce před maturitami- bez proškolení nesmí zkoušet) se objevují dva zásadní problémy:
Školní seznam maturitní četby – učitelé byli nuceni sjednotittřídní seznamy, což vede k unifikaci; je ohrožena moderní literatura, školy opět vytvářejí své vlastní seznamy „povinné četby“ (mnohdy velmi minimalizované).
Formální analýza díla – učitel by měl zkoušet předem dané položky podle minutového manuálu; není prostor pro interpretaci, reflexi ani tematické srovnávání dalších děl. Takový model ústní zkoušky je, dle našeho názoru, nevyhovující.
RESUMÉ: Nechť si stát (Cermat) ponechají kontrolu nad „maturitními“ testy, slohové práce a ústní zkoušení by měly být vráceny do kompetence škol.
Za Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) – středoškolské češtináře:
Lenka Dohnalová, Veronika Valíková, Ivana Kimlová, Hana Vacková